Kevään 2021 tunnit


Maanantai

Klo Tunti Lisätiedot
12.00-13.00 Ikiliikkujat Ohjaajat Mari Teerikoski ja Hannele Paajanti. Kysy Lisää
13.30-14.30 Ikiliikkujat Ohjaajat Mari Teerikoski ja Hannele Paajanti. Kysy lisää
18.00-19.00 Harjoitteluterapiaryhmä Ohjaaja Pia Tonteri sekä Hannele Paajanti. Ryhmään vain fysioterapeutin kautta. Kysy Lisää

Tiistai

Klo Tunti Lisätiedot
17.00-18.00 PhysioPilates Ohjaaja Katri Karttunen. Ryhmään pääsee ainoastaan Pilates- peruskurssin kautta. Kysy lisää
18.15-19.15 Physiopilates Ohjaaja Katri Karttunen. Ryhmään pääsee ainoastaan Pilates- peruskurssin kautta. Kysy lisää
19.30-20.30 Physiopilates Ohjaaja Katri Karttunen.Ryhmään pääsee ainoastaan Pilates- peruskurssin kautta. Kysy lisää

Keskiviikko

Klo Tunti Lisätiedot
10-11 Harjoitteluterapiaryhmä Ohjaaja Pia Tonteri/ Hannele Paajanti. Ryhmään pääsee ainoastaan fysioterapeutin kautta. Kysy Lisää
18.15-19.15 Pilates Ohjaaja Katriina Skön. Ryhmään pääsee ainoastaan Pilates- peruskurssin kautta. Kysy lisää
19.30-20.30 Physiocare Ohjaaja Katriina Skön. Kysy lisää

Torstai

Klo Tunti Lisätiedot
15-16 Physiopilates erityisryhmille Ohjaaja: Katri Karttunen. Vapaita paikkoja voi kysellä fysioterapeutin kautta. Kysy lisää
17-18 Physiopilates Ohjaaja Mervi Valimaa. Ryhmään pääsee ainoastaan Pilates- peruskurssin kautta. Kysy lisää
18.15-19.15 Physiopilates Ohjaaja: Mervi Valimaa
19.30-20.30 Pilateksen peruskurssi Pilateksen peruskurssi 7 x 120e Kysy lisää

Tuntikuvaukset


PhysioPilates

PhysioPilateksessa perinteiseen Pilates harjoitteluun on yhdistetty fysioterapeuttinen osaaminen ja ohjaajana toimii PhysioPilates -koulutuksen saanut fysioterapeutti. PhysioPilates -ohjaaja antaa yksilöllistä ohjausta huomioiden asiakkaan tuki- ja liikuntaelinvaivat, se sopiikin erittäin hyvin rankaongelmaisille.

Physiopilateksen tavoitteena on kehittää voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta perustuen kehon keskustan hallintaan ja syvien lihasten vahvistamiseen.

PhysioPilates on pienryhmäharjoittelua (max 10 henkeä) ja se  sopii kaikenikäisille, tasoisille ja kuntoisille ihmisille.

TÄRKEÄÄ: Aloittaaksesi Physiopilateksen tulee käydä aina pilateksen peruskurssi.

Pilates peruskurssi

Pilateksen perusteet, joka tulee käydä aina ennen Pilateksiin osallistumista. Ryhmästä voi jatkaa pilateksen muille tunneille. Ryhmään voi osallistua myös etäyhteydellä.

Seuraava peruskurssi on syksyllä 9.9-14.10.2021 6x 60min. Hinta 120e.  Ilmoittautuminen info@klafy.fi tai 050-4090881

Ohjaajat: Katri Karttunen ja Mervi Valimaa 

 


Pilates

Pilates on saksalaisen Joseph Pilateksen (s. 1883) 1900-luvun alussa kehittämä kehonhallintamenetelmä.

Pilateksen tavoitteet

Pilatesharjoittelun tavoitteina on tuoda kehoon notkeutta, liikkuvuutta ja voimaa, sekä löytää selkärangan ja koko kehon oikea – neutraali asento. Neutraalin asennon havaitseminen, tiedostaminen ja linjaus, kehon tukivoimapisteiden hyödyntäminen ja lantion hallinta tulevat pikkuhiljaa osaksi jokapäiväistä elämää. Asento löytyy vakauttamalla lantiota ja oppimalla hallitsemaan lapojen, jalkojen ja pään asentoa kehon tukivoimapisteitä ja toisaalta rentoutta hyödyntämällä.

Pilateksen kuusi keskeistä periaatetta

1. Hallinta
Tavoitteena on luoda vahva, vakaa ja hyvin toimiva keho. Kehon hallintaa on hyvä tasapainon hallinta, eri kehonosien hallinta suhteessa toisen kehonosan liikkeeseen, liikkeen nopeuden ja suunnan hallinta, sekä ulkoisten tekijöiden aiheuttamien muutosten hallinta
2. Keskittyminen
Pilatesharjoitusten tarkoituksena on oppia suorittamaan liikkeet mahdollisimman puhtaasti. Jotta liikkeiden puhtaus toteutuu, on keskityttävä kuuntelemaan omaa kehoaan ja tuntemuksiaan. Keskittymisen myötä oma kehollisuuden tunteminen helpottuu ja liikkeiden suorittaminen muuttuu tarkemmaksi.
3. Keskustan käyttö
Pilatesmenetelmässä keskivartalon lihakset aktivoidaan aina ennen liikkeen suoritusta. Aktivoinnissa käytetään syvien ja pinnallisten vatsalihasten lisäksi palleaa, joka tulee tehokkaasti käyttöön lateraalihengityksen myötä. Pallea on katto, lantionpohja lattia, vinot ja suorat vatsalihakset ovat ulkoseinä ja syvät poikittaiset vatsalihakset ovat sisäseinät. Talolla on vahvat peruspilarit (syvät lihakset), jotka kannattelevat raskaampaa kalustoa; niveliä, nikamien asentoa, ulkoisia lihasryhmiä ja niihin kohdistuvaa, ulkoapäin tulevaa voimaa, vauhtia ja painetta.
4. Hengitys
Pilatesmenetelmässä hengitetään ns. lateraalihengitystä, joka tukee liikettä ja tekee liikkestä virtaavan. Sisäänhengityksen myötä laajeneville keuhkoille annetaan tilaa levittämällä rintakehää sivuille ja keuhkojen takaosaan. Uloshengityksen aikana aktivoidaan/stabiloidaan koko kehon keskusta.
5. Tarkkuus
Tarkkuus toteutuu puhtaissa asennoissa, liikkeen ajoituksessa, rytmissä ja tekniikassa. Jokaiseen liikkeeseen ja liikesarjaan valmistaudeutaan huolellisesti keskittyen, joka varmistaa mahdollisimman tarkan liikesuorituksen. Tarkkuuteen päästään liikkeiden harjoittelun, toistojen ja tuttuuden kautta.
6. Virtaus
Liikkeen virtaus ja tempo muodostuu hengityksen rytmistä. Yksittäinen liike tehdään virtaavasti ilman pysähdystä. Koko tunnin virtaavuus syntyy, kun liikkeet tehdään virtaavana sarjana ilman katkoksia; edellisen liikkeen loppuasento on seuraavan alkuasento.

Ohjaaja: Katriina Skön

PhysioPilates erityisryhmille

Physiopilates- ryhmä pitkäaikaissairaille tai erityistä tukea esim. liikkumisessa tarvitseville. Ryhmään pääsemiseksi on aina yksilöfysioterapiakäynti/ käyntejä alkuun. Ryhmään valitaan sopivat henkilöt. Kysy lisää ryhmän sisällöstä ja vapaista paikoista info@klafy.fi


Physiocare

”Liikkuvuutta lempeästi liikkuen, voimaa viisaasti vahvistaen, tasapainoa turvallisesti treenaten ja koordinaatiota kehoa kuunnellen”
Pienryhmässä ( max 10 hlöä) ,fysioterapeutin ohjauksessa tapahtuvaa kehonhuoltoa aktiivisilla, mutta rauhallisilla harjoitteilla. Pääpaino kehon asentojen ja liikkeiden hallinnassa. Tavoitteena kudoksen kuormittaminen turvallisesti, hallituilla liikeradoilla ja liikelaajuuksilla ilman virheellisesti kuormittavia voimia.

Ryhmä kokoontuu keskiviikkoisin klo 19.30-20.30, ryhmää ohjaa Katriina Skön. 

Ikiliikkujat

Ikiliikkujat ryhmä on suunnattu itsenäisesti tai apuvälineen turvin liikkuvalle seniorille.  Pääpaino on tasapaino-ja lihasvoimaharjoitteissa sekä kävelytekniikan ja sen eri osavaiheiden vahvistamisessa.

Ryhmän tavoitteet:

  • Ylläpitää hyvä pystyasento
  • estää kävelyn heikentyminen
  • alaraajojen lihasvoimien lisääntyminen
  • tasapainon paraneminen
  • kannustaa onnistumisiin
  • vahvistaa keskittymiskykyä sekä muistitoimintoja
  • sosiaalinen vuorovaikutus ja ryhmän tuki

Ryhmä kokoontuu 15 kertaa ja se sisältää kaksi yksilöfysioterapiakäyntiä. Yksilökäynti, joka sisältää alkukartoituksen ja yksi käynti ryhmän loputtua, jolloin tehdään loppuarviointi. Ryhmä on perinteisesti säiden salliessa harjoitellut välillä ulkona metsässä sekä urheilukentällä että käyneet sauvakävelemässä.

Ryhmä alkaa syksyllä 2021 vko 33-34 : ma  klo.12-13 ja 13.30-14.30 15x, hinta 340e sisältäen kaksi yksilöaikaa.

Tiedustelut: mari.teerikoski(at)klafy.fi tai hannele.paajanti(at)klafy.fi tai 050-4090881

 


Harjoitteluterapiaryhmä

Harjoitteluterapiaryhmä on fysioterapeutti Pia Tonterin ja Hnnele Paajannin ohjaama ryhmä pääasiassa työikäisille aikuisille, joilla on tuki- ja liikuntaelinongelmia tai muuten isompi kynnys lähteä liikkumaan kuntosaleille tai muiden tahojen liikuntaryhmiin.

Ryhmässä on yhteinen alkulämmittely ja loppuvenyttely/rentoutus. Harjoitteluosio koostuu jokaiselle tehdyistä yksilöllisistä harjoitteista. Ryhmässä on noin 8 henkilöä ja ryhmään osallistuville tehdään yksilöllinen harjoitusohjelma sekä määritetään tavoitteet.

Tähän ryhmään pääsemiseksi täytyy varata yksi yksilöllinen fysioterapiakerta.

Ryhmä toimii maanantaisin klo 18-19 ja keskiviikkoisin 10-11.

Syksylle 2021 on vapaita paikkoja! Ryhmä aloittaa 30.8.2021. 

Ohjaajat: pariton viikko Hannele Paajanti ja parillinen Pia Tonteri

Spiraalistabilaatio (SPS)

Kesällä pienryhmä kokoontuu maanantaisin 7-28.6 klo.18-19 Klaukkalassa Monikon alueella, urheilukentän laidassa. Mukaan tarvitset säänmukaiset varusteet (säävaraus) ja innokkaan treenimielen- kaiken muun tuon mukanani. Toteutus terveysviranomaisten suositukset huomioiden. Treenikerran hinta 8e. 

Ilmoittaudu mukaan: hannele.paajanti@kolumbus.fi tai 050-5849799

Spiral Stabilization (Spiraalistabilaatio) on tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin erikoistuneen tsekkiläisen lääkärin Richard Smišekin yli 30 vuotisen työn tuloksena kehittämä kehonhallinta-ja terapiamenetelmä.

Alkujaan Spiraalistabilaatio kehitettiin hoitomuodoksi skolioosille ja välilevynpullistumille, mutta sitä käytetään laajalti myös muiden kiputilojen kuntoutuksessa, kehon lihastasapainon parantamisessa ja oheisharjoitteluna urheilulle. Harjoittelu on turvallista ja tehokasta myös raskaana oleville ja synnyttäneille.

Käyttökohteet

  • ennaltaehkäisemään lihasepätasapainoa ja kipuja
  •  akuutit ja krooniset selkäkivut,niska-hartiavaivat
  •  olkapää-, lonkka-, polvi- ja nilkkakivut, tekonivelleikkauksia ennen ja jälkeen
  •  raskauden aikaiseen harjoitteluun, synnyttäneille (vatsalihasten erkauman ja lantionpohjan kuntouttamiseen, ryhdin sekä lihastasapainon palauttamiseen)
  •  kehonhallinnan ja tasapainon parantamiseen kävelyn tekniikan ja koordinaation parantamiseen

Voit varata pienryhmäohjauksen myös yrityksellesi, virkistypäivälle, taukojumpaksi, kotiin tai yhdistykselle tai minne vain!!

Ohjaaja Hannele Paajanti.  Ilmoittautumiset ja lisätietoa  p.050-5849799  hannele.paajanti(at)kolumbus.fi 

Voimavaroja arkeen

Voimavaroja-ryhmä on pienryhmä, joka on suunniteltu puolisonsa omaishoitajille. Ryhmässä käsitellään psykofyysisen fysioterapian keinoin erilaisia teemoja kuten hengitys, kipu, rentoutus, stressi ja omat voimavarat.

Ryhmän tavoitteena on:

  • tarjota ryhmään osallistuville kokemuksia erilaisista kehontietoisuusharjoitteista sekä siitä miten omia kehon tuntemuksiaan voi tarkastella hyväksyvällä ja lempeällä asenteella.
  • Havainnoida asentotuntoa ja alustasuhdetta sekä harjaannuttaa rauhoittumis- ja rentoutumiskykyä.
  • tunnistaa omia voimiaan sekä rajallisuuttaan ja miltä eri tavoilla liikkuminen tuntuu kehossa.

Harjoitteilla pyritään hahmottamaan jännittyneisyyden ja rentouden eroa sekä hengityksen seuraamisen opettelua.

Lisätiedot: mari.teerikoski@klafy.fi tai 050-4090881

Ryhmäliikunta-ohjaajat

Katri Karttunen

  • OMT- Fysioterapeutti
  • Työfysioterapeutti
  • Klaukkalan fysioterapia Oy:n osakas
  • Katriina Skön

  • Ammatinharjoittaja
  • Fysioterapeutti, Lymfaterapeutti
  • Mari Teerikoski

  • Fysioterapeutti
  • Ikääntyneiden fysioterapia
  • Psykofyysinen fysioterapia
  • Hannele Paajanti

  • Ammatinharjoittaja
  • Neurologinen fysioterapeutti, bobath
  • Muistihoitaja
  • NLP Master Trainer
  • Pia Tonteri

  • Työfysioterapeutti
  • Lymfaterapeutti
  • Mervi Valimaa

  • Fysioterapeutti
  • Personal trainer
  • Ravintovalmentaja